Erik har lavet en lille billede serie fra vores ferie med Karen og Tapper. Du kan se den her
God Fornøjelse
Kirsten
Erik har lavet en lille billede serie fra vores ferie med Karen og Tapper. Du kan se den her
God Fornøjelse
Kirsten

Vi har i lang tid snakket om at vi ville på ski i år, men ikke besluttet hvordan vi ville af sted, der var flere muligheder, allerede tidligt, snakkede vi om at finde andre med børn og tage af sted en gruppe, men det endte som det ofte gør, vi fik ikke gjort noget ved det.
Endvidere snakkede vi om 2 muligheder, at tage af sted i en uge og så skulle både Karen og Tapper med og så måtte vi skiftes til at stå på ski noget af tiden eller Karen skulle i noget pasning (vi har nemlig hørt at det findes nogle steder) anden mulighed var “kun” at tage af sted i 3-4 dage (forlænget weekend) og så uden både Karen og Tapper. Vi snakkede om det mange gange uden at beslutte noget. Det blev vinter og Erik skulle af sted i kajak danmark rundt og ja tiden gik, da han så kom hjem, snakkede vi igen om det og pludselig ku vi se at nu skulle vi altså til at sætte tid af ellers kom vi ikke af sted og det ville vi.
Vi begyndte at kigge på nettet mht. priser og muligheder, og der skulle træffes en beslutning om de skulle med eller ej, den blev at det skulle være uden dem, det var nok egentlig mig der traf den, set ud fra at hvis jeg skulle have noget ud af ferien skulle det være uden, ikke dermed sagt det var nemt at træffe den beslutning, MEN jeg syntes det ville være mest rigtig for os alle.
Så var turen der passede alle parter 4 dage i påsken, af sted onsdag aften og hjem søndag aften perfekt lige tilpas mht. at være væk vi kunne komme af sted 5-6 dage også men det syntes vi begge var forlang til væk fra dem. Mor og far havde fri så det var ikke noget problem at have både Karen og Tapper (mor er dagplejemor og der må ikke være hund inde når der er børn). Så Ferien blev bestilt og vi glædede os.
Efter turen var bestilt snakkede jeg med en veninde, der også har barn, hun sagde skønt men jeg ville aldrig kunne gøre det, ved godt jeg skal på et tidspunkt men ikke nu (hendes dreng er ½ år ældre end Karen). Det gav et stik i hjertet og tanken er det for dårligt af mig, er jeg en dårlig mor fordi jeg vil på ferie alene, men igen tænkte jeg, hvordan det ville være hvis alle var af sted ikke samme afslapning for mig. Senere snakkede jeg med min dagplejemor, hun sagde, det har ikke noget med om du er en god mor at gøre, jeg gjorde samme, og alle var imod mig, men Kirsten sagde hun, da jeg kom hjem havde jeg SÅ MEGET mere overskud til mine børn, så tag af sted og nyd det..
Vi tog af sted, kørte til Ålborg spiste aftensmad og vi gjorde så småt klar, jeg havde det lidt skidt med at køre, men Karen vinkede bare glad og nyssede farvel og vinkede i vinduet, der var vist kun en der græd og det var mig J men kun ganske kort…
Selvfølgelig tænkte jeg på hende, og første dag blev min mor bombet med sms og jeg ringede da også til sidst ku ikke lade vær, og alt gik selvfølgelig godt. Tænkte på Karen hver gang man så en af de små størrelser på vej ned af bakken, hvor gammel er han/hun, kunne Karen være med i år NEJ .. men næste år skal hun med, så kun hun stå lidt på ski og ….
Og jeg vil da indrømme at jeg nød det, nød at være af sted bare Erik og mig, vi kunne gøre som vi ville skulle ikke passe os ind efter noget, slænge os med bøger når vi kom hjem fra pisterne, læse flere timer uden af blive afbrudt, se film om aftenen. Jeg tror også det er vigtig at man nogle gange giver sig selv lov til at være kærester på tur, giver sig selv et frikvarter fra børn, og det betyder ikke at man ikke holder af dem, tvært i mod.
Vi kom sent hjem søndag og Karen sov, så mandag morgen kunne jeg høre hun var vågen og min mor var oppe med hende, hun kom i tøj og da de så skulle ud i køkkenet kom de forbi værelset, hvor vi sov, jeg sagde bare godmorgen … Karen lyttede og stoppede op, jeg sagde godmorgen igen, hun kom tilbage kiggede og dansede og grinede, og løb hen til min mor AK .. vi snakkede lidt og hun grinede og ville ikke rigtig over til mig, så begyndte Erik at snakke så ville hun over til mig, men KUN for at komme videre til Erik og give ham kys og kram, tilbage igen via mig uden kram til min mor og så morgenmad. Jeg stod of ville give hende en gave vi havde købt, den ville hun ikke have. Hun satte sig til at spise morgenmad, jeg satte mig ved bordet for at snakke med hende, men hun drejede hoved væk, ville ikke se på mig, men grinede dog, jeg var lagt på is, is kold is, der gik to timer for jeg kunne få kys og kram …. Pu ha det var lidt hårdt, men til stor morskab for Erik, jeg havde glædet mig til at se hende og så får man bare den kolde skuldre… men jeg skulle åbenbart ikke tro, jeg ku tage af sted og alt så var fryd og gammen når jeg kom tilbage.
Næste år skal de begge med, vi håber at vi kan komme ud i god tid og få nogle andre med.
Kirsten
Så var tiden komme til en lille sen sommerferie for os, turen skulle gå til Ærø som vi ville gå rundt, vi regnede med 3 overnatninger i telt. Bilen blev pakket og vi kørte til Svendborg for at komme med færgen, vi pakkede hurtigt over i babyjogger da vi ikke skulle have bilen med. Da vi kom til Ærø fik vi pakket om, vi havde begge rygsæk på og en del blev pakket i babyjoggeren så der var læs på … joggeren havde vi :
Telt, en termokande, tæppe til Karen til at lege på i pauser, karens dyne, regntøj til os alle, snack, mad lidt legetøj og selvfølgelig Karen der var læs på, men den kørte stadig upåklageligt.
Vi fik startet vores tur og Karen startede med at tage en middagslur, og så gik det ellers derud af. Da hun vågnede holdt vi pause for at hun kunne komme lidt op og lege og få noget mad.
Vi havde regnet med at holde lange formiddags pause og gå når Karen sov, men Karen ville det lidt anderledes, det endte alle dage med at hun tog en formiddags lur og så sov hun først igen sent sent eftermiddag og en dag ikke før det var godnat. Når hun blev for træt af at sidde i joggeren blev der holdt pause eller hun kom op på nakken af far, det er altså et hit at sidde der højt til vejrs oven på fars rygsæk.
Så nogle gange var der kort mellem pauser andre gange lidt længere, men syntes da vi fandt en rimelig rytme.
Når vi slår telt leger Karen uden for indtil vi er klar, så kommer hun ind, hun kommer i nattøj og så skal vi have mad, vi havde pose mad med og ekstra kartoffelmos til Karen hun spiste fint, så det var ikke noget problem, til frokost havde vi rugbrød og pålæg, morgen mad havregrød.
Der er gang i teltet om aftenen, hun nyder det bare så meget, det er så dejligt at se, virkeligt, og det er svært at få hende til at geare ned, men jeg prøver at sætte mig med hende og en bog og så kigger vi billeder og snakker og stille og rolig falder hun ned og til sidst sover hun. Så er der en dejlig ro i telte og vi kan hygge os og læse lidt.
På turen kom vi forbi Tappers familie, Hanne vi købte Tappe af ville gerne se os og da det ikke var en kæmpe omvej, gik vi på besøg, og sikken et hit for Karen, der var jo bare så mange vovser og det ville alle klappes, det var helt vildt og hun syntes jo hun skulle klappe og lege med dem hele tiden.
Det sjove er nu at se at Karen begynder at registrere de ting vi ser, bl.a. så hun rådyr for første gang på denne tur, vi så et og prøvede at vise hende det og så var vi så heldige at der kom to mere lige bagefter, det var et hit. Når hun leger på tæppet er hun meget interesseret i de små dyr, myrer, bille og især mariehøns, dog skal vi lige hole øje for den lille finger kan være hård mod mariehønsene, men sjovt at se hvor interesseret hun er. På turen rundt mødte vi også større dyr som f.eks. får og køer, Karen og far prøvede at komme tæt på fårene det lykkedes ikke helt, men dejligt at se at hun ikke er bange selv om dyret er støre ende hende. Køer fik hun også lov at hilse på, de store dyr skulle dog lige se hende an, men til sidst var der da en der stok mulen frem, til stor fryd for Karen og os, vi håber at hun bliver ved med at være glad for alle dyr og ikke være bange.
Det kræver lidt ekstra hensyntagen at have et barn med på vandretur men umuligt er det slet ikke, vi er klar til at tage af sted i gen om ikke så længe.
Kirsten
Læs mere om selve turen her