Vandre ferie med baby / barn

 

Så var tiden komme til en lille sen sommerferie for os, turen skulle gå til Ærø som vi ville gå rundt, vi regnede med 3 overnatninger i telt. Bilen blev pakket og vi kørte til Svendborg for at komme med færgen, vi pakkede hurtigt over i babyjogger da vi ikke skulle have bilen med. Da vi kom til Ærø fik vi pakket om, vi havde begge rygsæk på og en del blev pakket i babyjoggeren så der var læs på …  joggeren havde vi :

Telt, en termokande, tæppe til Karen til at lege på i pauser, karens dyne, regntøj til os alle, snack, mad lidt legetøj og selvfølgelig Karen der var læs på, men den kørte stadig upåklageligt.

Vi fik startet vores tur og Karen startede med at tage en middagslur, og så gik det ellers derud af. Da hun vågnede holdt vi pause for at hun kunne komme lidt op og lege og få noget mad.

Vi havde regnet med at holde lange formiddags pause og gå når Karen sov, men Karen ville det lidt anderledes, det endte alle dage med at hun tog en formiddags lur og så sov hun først igen sent sent eftermiddag og en dag ikke før det var godnat. Når hun blev for træt af at sidde i joggeren blev der holdt pause eller hun kom op på nakken af far, det er altså et hit at sidde der højt til vejrs oven på fars rygsæk.

Så nogle gange var der kort mellem pauser andre gange lidt længere, men syntes da vi fandt en rimelig rytme.

Når vi slår telt leger Karen uden for indtil vi er klar, så kommer hun ind, hun kommer i nattøj og så skal vi have mad, vi havde pose mad med og ekstra kartoffelmos til Karen hun spiste fint, så det var ikke noget problem, til frokost havde vi rugbrød og pålæg, morgen mad havregrød.

Der er gang i teltet om aftenen, hun nyder det bare så meget, det er så dejligt at se, virkeligt, og det er svært at få hende til at geare ned, men jeg prøver at sætte mig med hende og en bog og så kigger vi billeder og snakker og stille og rolig falder hun ned og til sidst sover hun. Så er der en dejlig ro i telte og vi kan hygge os og læse lidt.

På turen kom vi forbi Tappers familie, Hanne vi købte Tappe af ville gerne se os og da det ikke var en kæmpe omvej, gik vi på besøg, og sikken et hit for Karen, der var jo bare så mange vovser og det ville alle klappes, det var helt vildt og hun syntes jo hun skulle klappe og lege med dem hele tiden.

Det sjove er nu at se at Karen begynder at registrere de ting vi ser, bl.a. så hun rådyr for første gang på denne tur, vi så et og prøvede at vise hende det og så var vi så heldige at der kom to mere lige bagefter, det var et hit. Når hun leger på tæppet er hun meget interesseret i de små dyr, myrer, bille og især mariehøns, dog skal vi lige hole øje for den lille finger kan være hård mod mariehønsene, men sjovt at se hvor interesseret hun er. På turen rundt mødte vi også større dyr som f.eks. får og køer, Karen og far prøvede at komme tæt på fårene det lykkedes ikke helt, men dejligt at se at hun ikke er bange selv om dyret er støre ende hende. Køer fik hun også lov at hilse på, de store dyr skulle dog lige se hende an, men til sidst var der da en der stok mulen frem, til stor fryd for Karen og os, vi håber at hun bliver ved med at være glad for alle dyr og ikke være bange.

Det kræver lidt ekstra hensyntagen at have et barn med på vandretur men umuligt er det slet ikke, vi er klar til at tage af sted i gen om ikke så længe.

 Kirsten

 

Læs mere om selve turen her

Vandretur Påsken med baby og hund

 

Påsken 2009 kom og dermed første vandre tur for Karen, mig og Tapper (Erik er på ekspedition på Grønland). Jeg havde pakket så meget som muligt dagen før, så vi kunne komme tidligt af sted. Kl. 9:30 var babyjoggeren pakket ud i Kolding, Karen sat godt tilrette, frokost og hygge mad var pakket i joggeren og Tapper var klar,  vi skulle gå  af Troldbanestien ud til Dybvadsbro station og hjem af en anden natur sti.

Vejret var fantastisk sol og dejligt vejr, vi gik ca. halvanden time, så pakkede jeg tæppe og mad ud, Karen kom ud på tæppet at sidde og det var en fest, så mange nye ting, bare det at mærke græs og blade, vi skulle spise frokost og lidt fik hun da at spise men ikke meget for alle de spændende ting så var det ikke til at koncentrere sig om at spise mad. Luften er jo ikke varm endnu, så vi sad ca. 20 min. så pakkede vi sammen igen og fortsatte turen, efter 1,5 time holdt vi igen pause og igen en fest at se alle de spændende ting.

Efter 5 timer var vi tilbage ved bilen, fik pakket i bilen igen og så skulle vi til vores overnatningssted i  Aller v. Christiansfeld, et rigtig hyggeligt sted hvor vi havde en lejlighed hvor vi måtte have Tapper. Vi hyggede og legede før Karen fik mad og kom i nattøj og blev puttet.

Dagen efter skulle vi igen gå i Kolding denne gang en rute i skoven, den skulle være afmærket, men det var den ikke, dog havde jeg kort som vi forsøgte at gå efter.  Igen fantastisk vejr og vi gjorde som dagen før fik 1,5 time og så en pause hvor vi fik lidt at spise og hyggede, igen synes Karen det var en fest. Gik og nød naturen og så pause igen for at få lidt frokost, inden vi nærmede os bilen. Efter 3 timer var vi ved bilen igen fik pakket sammen og kørte hjem igen.

En fantastisk tur havde vi, en oplevelse at se Karen i naturen og at hun nød det var dejligt at se, vi er klar til at tage af sted igen snart.

Kirsten